WordPress is een geweldig systeem om websites mee te maken. Maar niet alleen websites zijn makkelijk te maken met WordPress, ook het maken van een webshop is mogelijk. Het gemak van WordPress, met de geavanceerde mogelijkheden van een webshop.
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.
Er zijn meerdere manieren om een WordPress webshop te maken. In dit artikel licht ik de verschillende mogelijkheden en systemen toe.
Inhoud
WordPress webshop plugins
Om een WordPress webshop te maken, kun je veel verschillende plugins gebruiken. De populairste (en meest bekende) plugin is waarschijnlijk WooCommerce van WooThemes.
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!
Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.
Een overzicht van de verschillende WordPress-plugins voor webshops en de voor- en nadelen van die plugins.
1. WooCommerce

WooCommerce is waarschijnlijk de bekendste en meest populaire plugin om een WordPress webshop mee te maken. WooCommerce is inmiddels al bijna 130.000.000 keer gedownload op WordPress.org.
De plugin werkt met vrijwel ieder theme en is oneindig uit te breiden. De mogelijkheid tot uitbreiding is vooral te danken aan het enorme aanbod van zowel gratis als premium (betaalde) plugins voor WooCommerce. Ook het toevoegen van verschillende betaalmogelijkheden (zoals iDeal en Creditcards) is in WooCommerce relatief eenvoudig.
- Gratis te downloaden;
- Flexibele en krachtige plugin die perfect samenwerkt met WordPress;
- Volledig aan te passen dankzij de enorme hoeveelheid plugins en themes;
- Compatibel met (bijna) alle WordPress-themes;
- Standaard PayPal-ondersteuning;
- Ondersteunt WPML-plugin voor een meertalige webshop
WooCommerce is gratis te downloaden via WordPress.org (klik).
2. Easy Digital Downloads

Easy Digital Downloads (EDD) is een eenvoudige plugin voor het beheren en verkopen van digitale producten op WordPress. Ondanks dat dit ook mogelijk is met WooCommerce, heeft deze plugin meer functionaliteiten voor digitale verkoop en is de interface veel strakker.
- Veel mogelijkheden om een geavanceerde digitale winkel op te zetten
- Veel betaalmogelijkheden toe te voegen (tegen betaling)
- Minder uitgebreide support
- Prijzige extensies
Easy Digital Downloads is gratis te downloaden via WordPress.org (klik).
3. Shopping Cart & eCommerce Store

Als je op zoek bent naar een webshop-plugin met een eenvoudige interface die simpel online te zetten is, dan is Shopping Cart & eCommerce Store van WP EasyCart waarschijnlijk een goede optie.
De plugin kent een gratis 14-daagse proefperiode, dus kun je Shopping Cart & eCommerce Store van tevoren testen.
- Ondersteuning voor de verkoop van verschillende soorten producten zoals donaties, facturen, ebooks en videocontent
- Aantrekkelijke premium functionaliteiten voor $69 of $99 per jaar.
- Minder uitgebreid (in de gratis versie)
- Gratis versie biedt geen mogelijkheid om digitale downloads te verkopen
4. Jigoshop

Jigoshop is een gratis plugin waarmee je een WordPress webshop kunt bouwen. Ook voor Jigoshop heeft Pronamic een plugin gemaakt waarmee je iDeal als betaalmogelijkheid kunt toevoegen.
Jigoshop is zeer uitgebreid en presenteert zichzelf als “A feature-packed eCommerce plugin built upon WordPress core functionality ensuring excellent performance and customizability.”
Ecwid is een Ecommerce plugin die je in staat stelt om checkout functies toe te voegen aan je website of Facebook en Instagram storen. Deze plugin is een goede optie voor kleine online retailers die gratis een “instant site” willen, waardoor je snel kunt beginnen met online verkopen. Ik zou zelf kiezen voor WooCommerce. Zeker wanneer je een Nederlandse webshop begint is dit de beste keuze. Nederlandse vertalingen voor WooCommerce zijn gratis beschikbaar en het inbouwen van iDeal is relatief makkelijk (vergeleken met andere webshop-plugins). Zoals gezegd werken veel WordPress webshop-plugins standaard al met alle WordPress-themes. Toch raad ik je aan om een theme te kiezen dat speciaal ontwikkeld is voor webshops. Dit zorgt voor een hogere conversie en een duidelijkere site-structuur. Zo’n theme kost misschien tussen de 40 en 100 dollar, maar is de investering meer dan waard. Op Themeforest vind je veel mooie WordPress-themes voor eCommerce-websites (vooral voor WooCommerce). Let hierbij op dat je een theme koopt dat ook compatibel is met de door jou gekozen plugin! Lees ook: Wanneer je kiest voor een WordPress webshop, is het belangrijk dat je rekening houdt met een aantal zaken. Veel van deze dingen zijn overigens voor iedere webshop belangrijk. Het is belangrijk dat je website snel laadt. Dit verhoogt de kans dat mensen langer op je website blijven en/of meerdere pagina’s bezoeken. Bij een webshop is het nóg belangrijker dat de laadtijd laag blijft; het kost je omzet als je website langzaam laadt. Dit is gebleken uit verschillende onderzoeken. “Zeventig procent van je bezoekers haakt af wanneer een pagina er langer dan vier seconden over doet om volledig te laden.” Je kunt je dus voorstellen dat bij een webshop iedere seconde telt. Zorg er dus voor dat je webshop snel laadt! Het belangrijkste is dat je een goed WordPress hosting pakket kiest, zoals Cloud86. Kies dus niet voor de goedkoopste; als je echt serieus bent dan haal je zo’n investering er makkelijk uit door de hogere conversie die je behaalt. Overweeg daarom om een SSL-certificaat te laten installeren, zo zijn de gegevens van je klanten veilig. Een goede webhosting-partij (zoals Cloud86) kan dit eenvoudig voor je regelen, waardoor jij je alleen bezig hoeft te houden met je webshop :-). Een hoge conversie is belangrijk voor je webshop. Onder andere een snelle laadtijd van je website (zie punt 1) draagt hier aan bij. Maar ook op het gebied van site-structuur, indeling en design is veel te halen op het gebied van conversie. Meer hierover lees je in Jelle’s artikel Webwinkel conversie tips. SEO (zoekmachine-optimalisatie) is ontzettend belangrijk. Je wilt natuurlijk dat je webshop goed gevonden wordt in zoekmachines. Daarom is het belangrijk dat je je website-structuur goed op orde hebt. Denk hierbij aan je product-categorieën, je navigatie-structuur en meer. Denk hier goed over na voordat je begint met het bouwen van je webshop. De WordPress SEO-plugin van Yoast is gratis en helpt je al enorm bij het optimaliseren van je webshop. Wil je meer? Kies dan voor de Yoast WooCommerce SEO-oplossing; deze kost 49 Euro, maar dan heb je ook wat :-). Het kan bovendien goed zijn om een blog bij te houden op je webshop. Zo krijg je namelijk meer bezoekers op je website (dankzij “long tail keywords”). Long tail keywords hebben weliswaar minder zoekopdrachten, maar de mensen zijn wel veel specifieker op zoek naar een product. Ze weten al wat ze willen, en dus is de kans groter dat ze iets gaan kopen. Wil je meer lezen over zoekmachine optimalisatie, lees dan onze WordPress SEO gids! Wanneer je een webshop hebt, is het natuurlijk ook belangrijk dat je je administratie goed op orde hebt. Zo betaal je niet te veel (of te weinig) belasting. Met plugins als WooCommerce is het mogelijk om je webshop te koppelen aan bepaalde boekhoud-systemen. Daarnaast kun je ervoor zorgen dat WooCommerce automatisch facturen stuurt wanneer iemand een bestelling plaatst. Het maken van een WordPress-webshop is niet eenvoudig, maar dankzij de plugins (vooral WooCommerce!) wordt het wel een stuk makkelijker. Er zijn veel zaken waar je op moet letten als je een webshop maakt (of dit nu met WordPress is of niet). Dit is veel werk, maar levert ook veel op als je het goed doet. Heb jij een webshop? Zo ja; wij zijn erg benieuwd naar je webshop en het systeem dat je gebruikt. Laat dus vooral even een reactie achter!5. Ecwid Ecommerce Shopping Cart
Conclusie
WordPress themes voor webshops
WordPress webshop; waar moet je rekening mee houden?
1. Laadtijd
2. Veiligheid
Bij het bestellen op jouw webshop vullen je klanten hun persoonlijke gegevens in. Misschien vullen ze zelfs wel financiële gegevens in. Het is dus van belang dat je webshop goed beveiligd is en dat de persoonlijke gegevens van die mensen goed vergrendeld worden.
3. Conversie
4. SEO
5. Administratie
Conclusie
Beoordeel dit artikel
bedankt voor al deze gratis! informatie. zeer nuttig. Nog geen keuze gemaakt voor mijn website/webshop eerst “inlezen”
bedankt!
Vera
Goedemorgen Wouter,
Dank voor de info. Neem een aantal zaken zeker mee als actiepunt.
Wil via woocommerce kaarten (zoals Groupon) verkopen aan consument.
Deze administratieve stroom gaat naar een boekhoudpakket.
Invoice gaat via Woo rechtreeks naar consument.
Per kaart wordt een fee ingehouden.
De klant (2e lijn) waar kaarten worden ingeleverd dient
per week/maand een invoice te krijgen met verkoop/omzet.
Dit kan natuurlijk in het boekhoudpakket.
Zou graag weten of je ooit een oplossing binnen WOO (reseller constructie ???) bent tegengekomen en of je deze kennis wilt delen.
Vriendelijke groet
Ron
Hoi Wouter,
Is het mogelijk (zo ja middels wat? een plugin?) om Woocommerce te koppelen aan bv. Davilex of Snelstart?
Is dit een eenvoudige klus?
gr Rob