WPLounge
Home » WooCommerce Handleiding » WordPress SEO & WooCommerce

WordPress SEO & WooCommerce

Het optimaliseren van je WordPress-website voor zoekmachines (SEO) doe je misschien al met de WordPress SEO-plugin van Yoast. Voor een webshop werkt SEO nét iets anders, omdat het niet zomaar over pagina’s gaat, maar over producten. Je kunt Google met de juiste SEO-technieken dus bepaalde informatie geven over jouw product. Een deel van deze informatie wordt soms ook in Google getoond (al ligt dit mede aan de autoriteit van je website).

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Welke productinformatie kan Google uitlezen?

Als je een bepaald product zoekt via Google, kan het zijn dat je het al eens eerder hebt gezien; de prijs wordt getoond, net als de voorraad en eventueel de beoordeling van het product.

WooCommerce SEO
Bol.com maakt gebruik van “rich snippets”

Zoals je ziet maakt Bol.com gebruik van rich snippets. Dit zorgt ervoor dat je bij het zoekresultaat meer informatie te zien krijgt:

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.
  • Beoordeling (en aantal stemmen)
  • Prijs
  • Voorraad

Doordat je zoekresultaat deze informatie mee krijgt kan het zijn dat er sneller op wordt geklikt. Het kan natuurlijk ook de andere kant op werken; je prijs is hoger (of beoordeling lager) dan die van de concurrent en er wordt minder snel op geklikt.

Hoe geef ik deze productinformatie aan mijn producten mee?

WooCommerce doet dit automatisch voor de prijs en voorraad (op basis van de informatie die jij hebt ingevuld). Als jij dus op de juiste manier de productinformatie in WooCommerce hebt ingevuld zal deze informatie automatisch zichtbaar zijn voor Google. Of Google de informatie bij jouw zoekresultaten toont, verschilt per website.

Meer optimalisatie

Om je webshop en productpagina’s verder te optimaliseren voor zoekmachines, kun je gebruikmaken van de WordPress SEO-plugin van Yoast. Met deze plugin kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat alle product- en categorie-pagina’s automatisch een titel en meta-beschrijving krijgen (op basis van de informatie).

Ook is het belangrijk dat de afbeeldingen op productpagina’s voorzien zijn van een “alt-tag” (die begint met het belangrijkste zoekwoord; meestal de naam van het product).

Yoast WooCommerce SEO

Yoast WooCommerce
Yoast WooCommerce SEO (Bron)

Speciaal voor WooCommerce-webshops heeft Yoast de plugin “WooCommerce SEO“. Deze plugin is niet gratis (vanaf 49 dollar), maar zeker de moeite waard. Onder andere de volgende zaken zitten in de Yoast WooCommerce SEO-plugin:

  • Zorgt voor uitgebreidere OpenGraph- en Twitter-data, zodat er op sociale netwerken ook product-informatie word getoond;
  • Haalt onnodige zaken weg uit je sitemap;
  • Zorgt voor betere “breadcrumbs” (die beter leesbaar zijn voor Google);
  • Zorgt voor een betere weergave op Pinterest.

Site-structuur

Behalve alle technieken voor het optimaliseren van je website en webshop, is het belangrijk dat je er een logische site-structuur op na houdt. Hieronder verstaan we de productcategorieën en eventuele subcategorieën.

 

 


 

« Terug naar WooCommerce Handleiding