WPLounge
Home » WooCommerce Handleiding » WooCommerce E-mails instellingen

WooCommerce E-mails instellingen

De instellingen voor e-mails in WooCommerce zijn zeer uitgebreid, maar spreken grotendeels voor zich. In dit artikel laat ik van alle instellingen kort zien hoe ze werken, en wat je ermee kunt.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Deze e-mailinstellingen worden vervolgens gebruikt om bepaalde e-mails te versturen wanneer er (bijvoorbeeld) een bestelling wordt geplaatst, een betaling is gedaan of wanneer een artikel verzonden wordt.

E-mailopties

Het eerste scherm dat je te zien krijgt onder de instellingen voor E-mail, is het scherm E-mailopties. Hier kun je een aantal basis-zaken instellen, zoals het e-mailadres dat wordt gebruikt om de mails te versturen en de naam van de “afzender”:

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.
WooCommerce E-mail
WooCommerce E-mail

Onder deze instellingen voor de afzender, vind je de instellingen voor het standaard “e-mailsjabloon”. Als je op “Klik hier om e-mailsjablonen te bekijken” klikt, dan zie je hoe je standaard e-mail er uit ziet. Bij ons ziet deze er als volgt uit:

Standaard E-mailsjabloon WooCommerce

Je kunt deze layout tot op zekere hoogte aanpassen aan de wensen van jouw webshop. Je kunt bijvoorbeeld een “Headerafbeelding” toevoegen, of de “voettekst” van je e-mail aanpassen. Als laatste kun je ook de kleuren van je e-mail aanpassen, om deze bijvoorbeeld beter te laten aansluiten bij je huisstijl.

Instellingen e-mailsjabloon WooCommerce

Welke e-mails worden er verzonden?

Voordat ik alle instellingen laat zien, is het misschien handig om eerst te kijken naar de verschillende e-mails die WooCommerce verstuurt:

  • Nieuwe bestelling: Zodra een klant een nieuwe bestelling plaatst, zal de beheerder van de WooCommerce-website een mail ontvangen met de details van de bestelling.
  • Bestelling in behandeling: Dit is een bestelnotificatie met gegevens over de bestelling. Deze wordt verstuurd aan de klant (na betaling).
  • Bestelling afgerond: Deze mails worden verstuurd naar de klant zodra de bestelling (door een beheerder) als “afgerond” wordt gemarkeerd en geven normaliter aan dat de bestelling is verzonden.
  • Klantfactuur: In deze mail wordt de factuur verstuurd richting een klant.
  • Klantnotitie: Je kunt als beheerder een “notitie” toevoegen aan een bestelling (bijvoorbeeld als de verwachte verzendtijd overschreden wordt). Deze notitie wordt dan per e-mail doorgezet naar de klant.

Daarnaast zijn er nog overige mails die verzonden kunnen worden:

  • Wachtwoord opnieuw instellen: Deze wordt verstuurd wanneer iemand het wachtwoord van zijn account kwijt is. Dit zijn meestal (terugkerende) klanten die al een account hebben.
  • Nieuw account: Deze mail wordt verstuurd naar klanten die net een nieuw account hebben aangemaakt en dient als een soort “Welkom”-bericht, of als bevestiging dat het nieuwe account is aangemaakt.

Wat kan ik allemaal instellen?

Voor al deze e-mailberichten die WooCommerce verstuurt kun je verschillende zaken instellen. Zo kun je iedere e-mailnotificatie in- en uitschakelen. Voor de meeste e-mails is het aan te raden om ze niet uit te schakelen (bijvoorbeeld “wachtwoord opnieuw instellen”).

 


 

« Terug naar WooCommerce Handleiding