Wanneer je website groter wordt, is de kans groot dat je verschillende pagina’s of berichten hebt waarbij de content bijna gelijk is. Hierdoor kan je dubbele content problemen krijgen waarbij een zoekmachine zoals Google niet weet welke van de URLs moet opnemen in de zoekresultaten.
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.
Inhoud
Een technische oplossing voor dubbele content is het gebruiken van canonical link elements, of canonieke URL op zijn Nederlands :). Stel dat je een webshop hebt met sportartikelen waaronder t-shirts. Deze t-shirts zijn gelinkt aan twee categorieën en bestaan uit twee verschillende URLs:
Als deze URLs voor hetzelfde product is, is het zaak om één link te kiezen als de canonical URL. Hierdoor zal Google en andere zoekmachines weten welke link in de zoekresultaten mag komen.
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!
Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.
Wat is een canonical link?
Als je synoniemen voor het woord canonical opzoekt, kom je waarschijnlijk uit op ‘geaccepteerd’ of ‘goedgekeurd’. In de SEO wereld is het instellen van een canonieke URL een manier om zoekmachines de oorspronkelijke bron van de content in een artikel te verklaren. Kan jouw website marketing wel een SEO boost gebruiken? Online marketing uitbesteden is een effectieve manier om dat te realiseren.
Wat is “rel=canonical”?
Het is een HTML link-tag die je moet gebruiken wanneer je bijvoorbeeld content hebt gekopieerd. Dit maakt deel uit van ‘white hat SEO’, wat betekent dat SEO correct wordt uitgevoerd en uiteindelijk zorgt voor hogere posities in Google. Met de vooruitgang op het gebied van AI zijn zoekmachines slim genoeg om gekopieerde content te detecteren. Een canonical tag ziet er als volgt uit:
<link rel=”canonical” href=”https://www.wplounge.nl”/>
Meer is het niet. Je kan deze tag ook gebruiken wanneer je twee pagina’s op je website hebt die bijna dezelfde content hebben. Dat is niet goed voor je Google rankings dus is het zaak om een canonical URL aan te wijzen.
Met de canonical URL zeg je tegen Google welke URL vertoond moet worden in de resultaten. Google kiest éen pagina als de canonieke URL, in het geval van twee pagina’s met dezelfde content. De andere pagina zal minder vaak worden gecrawld.
Meer canonical tag toepassingen
Wanneer je website via verschillende URL’s te bereiken is, is het zaak om canonieke URLs te gaan gebruiken. Zo kan het zijn dat de frontpage van jouw website te openen is via:
- http://voorbeeld.nl
- https://voorbeeld.nl
- https://m.voorbeeld.nl
- https://www.voorbeeld.nl
- https://www.voorbeeld.nl/index.php
Deze URLs laten allemaal dezelfde pagina zien, toch ziet Google dit als duplicate content omdat de URLs allemaal verschillend zijn. Door nu de URL https://voorbeeld.nl als canonical toe te voegen, zal Google meestal deze pagina indexeren, en minder vaak de andere versies.
Canonical URLs instellen in WordPress
Wanneer je de Yoast SEO plugin gebruikt dan wordt elke pagina automatisch voorzien van de juiste canonical URL. Wil je toch de canonical url handmatig wijzigen bij een pagina of bericht, dan kan je dat via de Yoast SEO instellingen doen. Klik onderaan de pagina of bericht op ‘Geavanceerd’ binnen Yoast SEO. Hier kan je handmatig een andere URL opgeven.

Kiezen tussen een redirect of canonical URL
Wanneer kan je nu beter een 301-redirect te gebruiken in plaats van een canonical URL? Een 301-redirect is een manier om de ene URL permanent te verplaatsen naar een andere URL. Er wordt dus geen content van de originele URL geladen, deze wordt alleen omgeleid naar de nieuwe URL.
Een goede manier om 301-redirects in te stellen is met de WordPress plugin Redirection. Het verschil tussen een 301-redirect en een canonical is dat bij het instellen van een canonical het slechts een advies is aan zoekmachines. Dus een zoekmachine kan ervoor kiezen een canonical te negeren, terwijl een 301-redirect altijd naar de pagina gaat die je instelt.
Wanneer kiest Google ervoor om een canonical link te negeren?
Het is mogelijk dat Google bepaalde canonical URLs zal negeren.
Als alle links op jouw website bijvoorbeeld verwijzen naar widgets.html, en widgets.html bovendien in de sitemap wordt vermeld, kan Google ervoor kiezen om de canonieke tag die naar widgets.html verwijst, te negeren.
Dit omdat alle andere signalen op je website verwijzen naar de .html URL en niet de .htm URL.
Meer informatie over canonical URLs
Wil je persoonlijk advies over canonical URLs of meer informatie over de werking van canonical URLs? Neem dan contact op met Online Marketing Bureau. Zij beschikken over de vakkennis om je website naar een hoger SEO niveau te tillen.
Veelgestelde vragen over de canonical URL
Een canonical URL is een specifieke webpagina-URL die aangeeft welke pagina de “officiële” of belangrijkste pagina is als er meerdere versies van dezelfde pagina bestaan. Dit zorgt ervoor dat zoekmachines weten welke pagina ze moeten gebruiken als ze resultaten willen laten zien voor een zoekopdracht en voorkomt dat de zoekresultaten vervuild raken door meerdere versies van dezelfde inhoud. Het is een manier om te zorgen dat zoekmachines en gebruikers altijd de juiste versie van een pagina krijgen te zien.
Er zijn twee manieren om een canonical URL aan te maken:
1. Via de <link>-tag in de <head>-sectie van de webpagina. Hier voeg je de volgende regel toe: <link rel=”canonical” href=”https://www.example.com/the-official-page”>, waarbij “https://www.example.com/the-official-page” de URL is van de officiële of belangrijkste pagina.
2. Via de HTTP-header. Als je toegang hebt tot de serverconfiguratie, kun je de canonical URL specificeren in de HTTP-header van de pagina. Hier voeg je de volgende regel toe: Link: <https://www.example.com/the-official-page>; rel=”canonical”.
In beide gevallen is het belangrijk om te verifiëren dat de URL correct is en leidt naar de juiste pagina. Hierdoor voorkom je verwarring en verke
Reageer