WPLounge
Home » Google Analytics handleiding » Transacties in het e-commercerapport

Transacties in het e-commercerapport

Google Analytics heeft diverse e-commercerapporten. Maar hoe kun je het e-commercerapport ‘transacties’ precies gebruiken? In dit artikel leg ik je uit wat het rapport inhoudt en waarom het belangrijk is om dit te gebruiken als je een webshop hebt.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Met de e-commercerapporten kun je product- en transactiegegevens, de gemiddelde bestelwaarde, het conversiepercentage, de tijd tot aankoop en andere gegevens bekijken. Om dit in te kunnen zien, is het belangrijk dat je e-commerce hebt ingesteld voor jouw website.

Google Analytics e-commerce tracking instellen

Als je e-commerce gegevens in Analytics wilt zien, dan die je eerst E-commerce tracking in te schakelen.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

E-commerce instellen Analytics

  1. E-commerce in uw rapporten inschakelen in de beheerdersomgeving van Google Analytics.
  2. Code toevoegen aan de bedankpagina van je site om e-commercegegevens te verzamelen. Je kunt dit alleen uitvoeren als je ervaring hebt met HTML en coderen in JavaScript, of als je hulp hebt van een ervaren webontwikkelaar.

E-commerceoverzicht

Laten we eerst een paar statistieken op hoog niveau bekijken. In Google Analytics biedt het Overzicht e-commerce-overzicht (Conversies> E-commerce> Overzicht) statistieken over omzet en bestellingen.
e-commerce menu google analytics

Statistieken in e-commerceoverzichtE-commere overzicht Analytics

Belangrijke statistieken om op te focussen zijn:

  • E-commerceconversieratio: het percentage sessies (sitebezoeken) dat resulteert in aankopen
  • Transacties: totaal aantal aankopen gedaan via de site
  • Opbrengsten: totaal uitgegeven bedrag
  • Gemiddelde bestelwaarde: het gemiddelde verdiende omzetbedrag voor elke bestelling
  • Unieke aankopen: aantal keren dat een individueel product (of een groep producten) was opgenomen in een transactie

Elke sectie biedt verschillende manieren om de gegevens te segmenteren op basis van verschillende dimensies en statistieken. Omdat er in de e-commerce rapportage van GA zoveel te zien en te doen is, kan het een beetje verwarrend zijn wat precies elke statistiek inhoudt. Daarom gaan wij nu alleen in op het ‘transactie E-commerce rapport’

Hoe gebruik je de e-commerce rapporten?

De standaard e-commerce rapporten van Google Analytics bieden een verbazingwekkende hoeveelheid inzichten. In deze handleiding nemen we transactie e-commerce rapport door en geven we aan hoe jouw bedrijf dit kan helpen om de  online verkoop te optimaliseren.

Transacties

Transacties:

Totaal aantal bestellingen of verkopen.

Dit betekent dat een klant de kassa heeft voltooid en een bestelling heeft verzonden. Elke individuele transactie kan een enkel product bevatten of het kan meerdere producten omvatten. Het is wanneer er meerdere producten in een transactie zijn die verwarring kunnen veroorzaken met andere statistieken.

Standaardrapport transactiegegevens

Transactiegegevens bestaan uit de informatie die wordt verzameld voor elke transactie die plaatsvindt op jouw site of app. De volgende dimensies worden geleverd:

standaardrapport transactiegegevens tabel

Optimaliseren aan de hand van transactiegegevens

Als het aantal producten per transactie bijvoorbeeld lager is dan gewenst, kunt u overwegen hogere hoeveelheidskortingen aan te bieden of geen verzendkosten te berekenen als klanten een bestelling met een bepaald minimumbedrag plaatsen.

Succes!

Je hebt nu meer inzicht in de gegevens van jouw website. Dat betekent dat je kunt starten met het optimaliseren van je website. Veel succes!