Met het rapport Acquisitie > Sociaal van Google Analytics kun je zien hoeveel bezoekers er uit social media afkomstig zijn. Maar dat is lang niet de enige informatie die je uit dit rapport kunt halen! De sociale rapporten in Google Analytics zijn erg uitgebreid en je kunt er allerlei interessante informatie uit halen. In dit artikel vertellen we je meer over sociaal verkeer in Google Analytics.
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.
Inhoud
Sociaal verkeer in Google Analytics
Sociaal verkeer in Google Analytics bestaat uit alle gebruikers die vanuit een sociaal netwerk op je website komen. De meest voor de hand liggende sociale media zijn natuurlijk Facebook, Twitter en LinkedIn. Maar ook andere websites – waarvan je het misschien niet zou verwachten – worden door Google Analytics als sociale media aangeduid. Zo ziet Google Analytics WordPress.com als social media, waardoor je ook “WordPress” soms tussen de sociale media ziet staan.
Via Acquisitie > Sociaal > Overzicht kom je in de Google Analytics-rapporten voor “social” verkeer. Indien je conversies hebt ingesteld op je website, zul je hier ook informatie te zien krijgen over hoe sociale bezoekers converteren op je website.
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!
Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

Je kunt hier zien uit welke social media de meeste bezoekers afkomstig zijn, hoeveel pagina’s ze gemiddeld bekijken per sessie én hoe lang hun sessie gemiddeld duurt. Dit is nuttige informatie, omdat je zo weet uit welke sociale media de meest “relevante” bezoekers afkomstig zijn.
Bestemmingspagina’s van sociaal verkeer
Je wilt natuurlijk ook weten op welke pagina’s je bezoekers uit social media binnenkomen. Dit rapport vind je onder Acquisitie > Sociaal > Bestemmingspagina’s. Zo kun je zien dat onze Gutenberg handleiding het de laatste tijd erg goed heeft gedaan als het gaat om sociaal verkeer. Dat is natuurlijk niet raar, want Gutenberg is (op dit moment) een actueel onderwerp dat veel WordPress-gebruikers bezighoudt.

Gedeelde URL’s
Het is ook interessant om te bepalen welke URL’s er veel gedeeld worden op sociale media. Om dit te kunnen zien, ga je terug naar het rapport Acquisitie > Sociaal > Overzicht. Klik vervolgens onderin op Gedeelde URL’s:
Zo kun je precies zien op welke gedeelde URL’s veel sociaal verkeer binnenkomt. Ook hier zie je dat onze Gutenberg handleiding het de laatste tijd goed doet.
Conversies
Natuurlijk geeft Google Analytics je ook informatie over conversie, specifiek voor sociaal verkeer. Zo kun je achterhalen uit welke sociale media de meeste bezoekers een “doel” op je website voltooien. Als je een webshop hebt kun je hier zelfs zien uit welk sociaal netwerk je de meeste omzet genereert. In het geval van andere doelen (zoals ingevulde contactformulieren of het aanvragen van informatie) wordt er geen (omzet)waarde aan het doel meegegeven. Toch is het nog steeds nuttige informatie om te bepalen welke bezoekers het beste converteren.
Je vindt dit rapport onder Acquisitie > Sociaal > Conversies:

Bedenk je wel dat het hier gaat om het absolute aantal conversies. Als je veel bezoekers uit Facebook haalt, is het vrij logisch dat hier de meeste conversie vandaan komen.
Beoordeel dit artikel:
[ratings]