Eén van de meestgebruikte onderdelen van Google Analytics vind je onder het submenu “Doelgroep”. Hier vind je allerlei nuttige informatie over je bezoekers, zoals geografische rapporten, interesses en demografie en apparaten (mobiel, desktop, tablet). Ook vind je hier informatie over hoe trouw je bezoekers zijn: hoevaak komen bezoekers terug en wanneer?
Inhoud
Doelgroep-rapporten in Google Analytics
Onder het eerste onderdeel van de “Doelgroep”-rapporten vind je het “Overzicht”. Hier vind je alle nuttige informatie over hoeveel bezoekers je website op iedere dag heeft gehad, hoeveel van die gebruikers nieuwe gebruikers waren én hoeveel pagina’s ze bekeken hebben. Daarnaast vind je hier informatie over het bouncepercentage, de gemiddelde duur van een sessie en welke browsers en apparaten je bezoekers gebruiken.
Deze informatie is vooral handig om te begrijpen hoeveel mensen je website bezoeken.
Sessies, gebruikers en paginaweergaven
Het aantal sessies staat voor het aantal bezoeken (of “visits”) je website heeft gehad. Eén persoon kan je website meerdere keren bezoeken. Gebruikers staat voor het aantal unieke gebruikers (personen) dat jouw website heeft bezocht.
Als ik jouw website drie keer bezoek vanaf dezelfde computer, dan zijn dat drie sessies van één gebruiker. Het aantal pagina’s dat ik bekijk wordt toegevoegd aan het totaal aantal paginaweergaven. Het aantal pagina’s per sessie is het totaal aantal pagina paginaweergaven gedeeld door het totaal aantal sessies.
Bouncepercentage en gemiddelde sessieduur
Het bouncepercentage staat voor het aantal bezoekers dat je website bezoekt en maar één pagina bekijkt. Als jij bijvoorbeeld vanuit Google op deze pagina terecht bent gekomen en vervolgens de website verlaat (zonder verder te klikken) dan is dat één bounce. De gemiddelde sessieduur staat voor het aantal seconden of minuten dat een gebruiker gemiddeld op jouw website blijft.
Demografie
In dit eerste scherm vind je ook informatie over de demografie van je bezoekers. Zo kun je hier bekijken welke taal een bezoeker spreekt (de taal waarin hun browser staat ingesteld), uit welke land ze komen en zelfs uit welke stad (plaats) ze komen. In de screenshot hierboven komt ruim 86 procent van de bezoekers uit Nederland en minder dan 9 procent uit België.
Systeem
Je kunt hier ook informatie vinden over het “Systeem” van je bezoekers. Bijvoorbeeld welke browser je bezoekers gebruiken en welk besturingssysteem. De website-gegevens in de onderstaande screenshot wijzen uit dat deze website voornamelijk bezocht wordt met Google Chrome (68 procent), gevolgd door Safari en Firefox.
Je kunt daarnaast ook zien welk besturingssysteem je bezoekers gebruiken. Zo zie je dat de meeste gebruikers op de website in kwestie Windows gebruiken, gevolgd door Macintosh, iOS en Android.
Je kunt zelfs zien welke serviceprovider (ISP) je bezoekers gebruiken. De screenshot hierbeneden laat zien dat Ziggo de meestgebruikte serviceprovider is, gevolgd door KPN.
Hoewel het voor jou misschien niet relevant is welke serviceprovider je bezoekers gebruiken, kun je hier soms ook bedrijfsnamen terugzien. Zo kun je zien welke bedrijven je website bezocht hebben. Dat kan handige informatie zijn voor het salesteam van je bedrijf.
Mobiel
Je vindt onder het Doelgroep-overzicht in Google Analytics ook informatie over mobiele gebruikers. Zo kun je zien welk besturingssysteem ze gebruiken én wat de resolutie van hun (mobiele) scherm is.
Meer
De bovengenoemde onderdelen bevinden zich allemaal in het “Doelgroep Overzicht”-scherm van Google Analytics. Je kunt onder “Doelgroep” echter veel meer informatie vinden. Ga terug naar onze Google Analytics handleiding, onder “Doelgroep” vind je alles over de verschillende rapporten die je onder “Doelgroep” kunt vinden.
Beoordeel dit artikel:
[ratings]